Lene Kjær - Systemisk og Narrativ psykoterapeut
empty.png

Stress og udbrændthed

Stress er en tilstand, som de fleste har oplevet i større eller mindre grad. Symptomer på stress og udbrændthed er mange.
De alvorlige symptomer er følelsesmæssig udmattelse og distancering, samt reduceret personlig ydeevne. Begyndende tegn på alvorlig stress kan være tilbagevende hovedpine, svimmelhed, koncentrationsbesvær, forandret søvnmønster, at du bruger mad, alkohol og medikamenter i håb om at få det bedre, og at du let bliver syg.
Stresssymptomer kan også ses som hyppig træthed, det kan være en kamp at gå på arbejde eller klare hverdagens gøremål generelt. Måske  føler du, at du aldrig får gjort nok, eller at det aldrig bliver godt nok. Måske har du svært ved at glæde dig over noget.

Stress kan, hvis den får lov at styre dit liv, give dig en langtidssygemelding, gøre dig alvorlig syg og i værste fald invalidere dig.

Udbrændthed er svær grad af stress. Du risikerer nemmere udbrændthed, hvis du identificerer dig for stærkt med dit arbejde, hvis du mener, du skal være noget for alle, eller hvis balancen mellem dit privatliv og dit arbejde er skæv.

Det sværeste er at indse, at du har stress, eller at du er udbrændt. Din krop prøver sandsynligvis at fortælle dig det gennem ovenstående symptomer.

Vi lever i en kultur, der hylder mennesker med et super præstationsniveau. Vi lærer tidligt, at præstation er det, vi kan blive anerkendt for. Men vi lærer ikke meget om at mærke vores grænser for ydeevne.

Kommer du i terapi med stress eller udbrændthed, arbejder vi først på at få pulsen ned, så kroppen kan få lov at tale. Vi er nødt til at arbejde med vejrtrækning, så krop og hjerne får forbindelse. Stress sætter sig ofte i både krop og nervesystem.
Hjernen er i alarmberedskab og lader sig ikke let overtale til lavere puls. Derfor arbejder vi med det parasympatiske nervesystem, så det kan berolige krop, hjerne og sind. Vi vil også arbejde med dine hjemlige og arbejdsmæssige rammer, så ro, hvile og overskuelighed får større prioritet.
Du vil blive præsenteret for vejrtrækningsteknikker og mindfulness. Hvis det passer godt til dig, vil en del af terapien foregå i naturen, da krop og nervesystem har større mulighed for at falde til ro ude i naturen. Se naturen som ramme for terapi.

Se eksempel med Hans