Lene Kjær - Systemisk og Narrativ psykoterapeut
empty.png

Eksempel Eva

Eva, 13 år, har ængstelige tanker, der gør det svært for hende at komme i skole. De ængstelige tanker kommer om aftenen, og hun har svært ved at falde i søvn. Tankerne kommer også om morgnen. Det udløser skænderier i familien, fordi Eva ikke kan komme afsted i skole, og det smitter af på hele familiens start på dagen. Eva har ondt i maven, hun føler hun bliver rød i hovedet, når der er noget, hun ikke kan finde ud af, hun går ofte væk fra klassen for at være alene på toilettet. Her ringer hun til mor, som bliver dybt bekymret og ofte vælger at lade Eva tage hjem fra skole.
Familien søger hjælp. Først bruger vi tid på at tale om angsten. Vi undersøger hvornår den kommer, og hvornår den har bedst adgang til Eva. Vi undersøger hvad angsten får hende til at tænke og gøre. Vi undersøger om angsten bruger særlige tricks til at lokke Eva. Evas forældre er med på skift til sessionerne, så både Eva og hendes forældre lærer det eksternaliserende sprog. Se eksternalisering. Nu begynder Eva og hendes forældre at få skuldrene ned, fordi de har et sprog, de kan bruge, når de taler om angsten. De er endda i stand til at joke om angstens besøg og dens forsøg på at snyde Eva.
I trin 2 tager Eva og jeg fat i tankerne, en for en. En tanke siger: “Du siger ikke nok i timerne, derfor kan de andre ikke lide dig”. Vi leger detektiver og undersøger, hvor realistisk tankens udsagn er. Eva kommer frem til, at tankens udsagn ikke er sand. Hun finder modbeviser, der fortæller, at de andre godt kan lide hende, fordi hun har humor, og fordi hun er god til at hjælpe. Nu øver Eva sig i at afvise tanken, når den kommer og prøver at forstyrre hende. Hun nægter simpelt hen at lytte til den, fordi den lyver! Vi tager de andre tanker, hvor en siger: “Du kan ikke klare 8.klasse, fordi du ikke er dygtig nok”. En anden tanke siger: “Du har en grim krop, så du kan ikke klæde om med de andre til idræt”. Igen leger vi detektiver og undersøger, hvor realistiske tankerne er. Eva finder igen modbeviser.

Vi arbejder også med Evas styrkesider. Vi bruger hendes sans for humor som indgang til vores arbejde, men vi bruger også hendes filosofiske og reflekterende  evner. Disse evner symboliserer hun ved et fossil, et søpindsvin, hun har fundet på stranden. Hun siger, at det har en klogskab inden i sig, fordi det har oplevet så meget. Eva fortæller, hvordan hun har håndteret svære situationer i sit 13-årige liv, og at hun ved om sig selv, at hun er stærk og god til at holde ud. Hendes vigtigste viden er, at nogle gange er der noget, der er svært, men at det går over igen. Når hun holder søpindsvinet i hånden, minder det hende om, at det nok skal gå. Vanskeligheder forsvinder igen. Hun skal og kan holde ud.